۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

جندالله، توفان ریگی در سیستان و بلوچستان

فرامرز دادرس

یک روز پیش از آغاز نشست کشورهای گروه (5+1) با نمایندگان جهموری اسلامی در وین، که برای رسیدگی به پرونده هسته ای ایران بر پا می شد، گروه جندالله به سرکردگی عبدالمالک ریگی، ضربه مرگباری به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وارد کرد.عملیات گروه جندالله همواره با بن بست مذاکرات میان جمهوری اسلامی و کشورهای غربی هم زمان بوده است.
جندالله مسئولیت عملیات یکشنبه 26 مهر ماه، برابر 18 اکتبر درشهر سرباز، استان سیستان و بلوچستان را به دوش گرفت. دراین بمب گذاری شماری از سرکردگان بلند پایه سپاه پاسداران کشته شدند. بگفته ناظران آگاه، اعضای گروه جندالله به جنگ ابزارهای آمریکایی و دوربین های دید در شب مجهزمی باشند.
درخرداد ماه گذشته پس ازاین که جمهوری اسلامی پذیرفت در ژنو با نماینده آمریکا به گفتگو بنشیند، پاکستان، متحد آمریکا در منطقه، چند تن از اعضای جندالله، از جمله عبدالحمید ریگی، برادر رهبر جندالله را به ایران واگذار کرد. حکومت اسلامی، عبدالحمید ریگی را در 16خرداد ماه در زاهدان به دار آویخت.

هنگامی که چشم سپاه کور می شود!
درمیان کشته شدگان این عملیات انتحاری ، نورعلی شوشتری معاون نیروی زمینی سپاه و فرمانده قرارگاه عملیاتی قدس دیده می شود. قرارگاه قدس مسئول عملیات برون مرزی و چشم سپاه در خارج از کشورمی باشد،. محمد زاده و مرادی، دو عضو دیگر قرارگاه قدس به همراه شوشتری کشته شدند. آمریکا و متحدانش تاکنون در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین از نزدیک با نیروهای قدس سپاه، آشنا شده وضربات آنان را دریافت کرده اند.
جمهوری اسلامی آمریکا و متحدانش را به پشتیبانی از گروه جندالله متهم می کند. آمریکا وانگلیس، بی درنگ این عملیات را تروریستی خوانده و آن را محکوم کردند.
دو انفجار پی در پی در این عملیات، نشان دهنده برنامه ریزی دقیق می باشد. در بمب گذاری ها برای بالا بردن تلفات و اطمینان از کشته شدن هدف های مورد نظر، همواره دو انفجار با فاصله زمانی انجام می شود. انفجار نخست دامی خواهد بود برای انفجار دوم، و نیرو هایی را که برای یاری رساندن به زخمی ها گرد می آیند هدف قرار داده، بر شمار کشته گان افزوده و زخمی ها را از پای در می آورد.
تاکنون نام های سی و پنج تن از کشته شدگان انتشار یافته است که در میان آنان نام ده تن ازسران بومی منطقه که می خواستند با حکومت اسلامی در باره امنیت منطقه بلوچستان به گفتگو بنشینند دیده می شود. منابع خبری پاکستانی شمار تلفات را بیش از این گزارش کرده اند.
هدف جمهوری اسلامی از این گرد همایی ایجاد چند دستگی میان بلوچ های سنی زیر فشار حکومت اسلامی بود. پاسداران در مبارزه با گروه جندالله ناتوانی خود را نشان داده اند، آن ها می خواهند نیرو های بومی بلوچ را برای برقراری امنیت در منطقه و مبارزه با گروه عبدالمالک ریگی سازماندهی کنند.
حکومت اسلامی سال ها است که بخشی از مردم شیعه این استان را که سیستانی یا زابلی نامیده می شوند به خدمت سپاه و بسیج در آورده است . این نیرو ها در سرکوب مردم بلوچ نقش بسزایی دارند.
حکومت اسلامی می گوید که نیروهای امنیتی پاکستان با اعضای گروه جندالله در شهر پیشین، دراستان سیستان و بلوچستان در تماس بوده اند ، ولی پاکستان این گفته را رد کرد. ارتش و نیروهای انتظامی پاکستان نیزهفته پیش از سوی بنیاد گرایان اسلامی هدف چند عملیات تروریستی قرار گرفتند. ارتش پاکستان جنگ گسترده ای را در بخش وزیرستان جنوبی با طالبان آغاز کرده است.

نگرانی روس ها
خبرگزاری فرانسه دوشنبه 19 اکتبرگزارش داد که دیمتری مدودف، رئیس جمهور روسیه پس از آگاهی از عملیات انتحاری علیه سپاه پاسداران در جنوب شرقی ایران، در پیامی به محمود احمدی نژاد رئیس جمهور حکومت اسلامی، آمادگی کشورش را برای همکاری با این کشور در راستای مبارزه با « تروریسم و بنیادگرایی» اعلام داشت.
روسیه از پشتیبانان حکومت اسلامی است. سپاه پاسداران به سلاح های روسی مجهز است و پیوند های نزدیک نظامی – اطلاعاتی با روس ها دارد.

جند الله، یا جند الامریکا !
پایگاه های گروه جندالله، در بخش بلوچستان در مرز های ایران و پاکستان جای دارد. این گروه در سه سال گذشته تاکنون عملیات مسلحانه ای در سیستان و بلوچستان ایران انجام داده است. گروه جندالله مدعی کشتن چهارصد سرباز ایرانی می باشد. جندالله می گوید که دویست زندانی در زندان های جمهوری اسلامی دارد.
انفجار اتوبوس کارکنان سپاه پاسداران در زاهدان، انفجار بمب صوتی در برابر استانداری سیستان و بلوچستان، تیرباران شانزده تن از نیرو های انتظامی جمهوری اسلامی که به گروگان گرفته شده بودند، راه بندان و کشتار مسافران در منطقه زابل، از کار های این گروه می باشد.
آمریکا از دیرباز دارای پیوند های نزدیکی با سازمان های اطلاعاتی و ارتش پاکستان می باشد. در دوران اشغال افغانستان از سوی ارتش سرخ شوروی، آمریکایی ها گروه طالبان را به کمک ارتش پاکستان براه انداختند، گروه جندالله بی شک از پشتیبانی آمریکا و پاکستان برخوردار است و حکومت اسلامی ایران نیز آگاه می باشد. جمهوری اسلامی با یاری رساندن به طالبان، آنان را به سلاح های روسی و چینی مجهز کرده است.
گروه دیگری بنام " پژاک " که در کردستان مستقل عراق پایگاه دارد، تاکنون ضربه هایی به سپاه پاسداران زده است. حکومت اسلامی، گروه پژاک را نیز وابسته به آمریکا و اسرائیل می داند. تاکنون این دو گروه مسلح بلوچ و کرد، توانسته اند حکومت اسلامی را نگران کنند. جنبش الاهواز! در خوزستان از سوی حکومت سرکوب شده است.



قوطی بگیر و بنشان نوبل برای اوباما
اروپایی ها با دادن جایزه صلح نوبل به اوباما، او را از حمله به ایران و مجازات های بیشتر علیه حکومت اسلامی بازداشتند. جمهوری اسلامی ظاهراً خود را بی تفاوت نشان داد، ولی از اینکه دست اوباما بسته شده، شادمان است. روسیه و چین از آغازمخالف حمله و تحریم ایران بودند. نگرانی اسرائیل در برابر تهدید های حکومت اسلامی هنوزپایان نیافته است. کشورهای گروه (5+1) به این نتیجه رسیده اند که تحریم ها و مجازات های اقتصادی بیشتر علیه جمهوری اسلامی کار ساز نخواهد بود و بسود خود این کشورها نیست که در بحران بزرگ اقتصادی جهان، چشم بر روی بازار ایران ببندند.

سپاه کار فرمای بزرگ
تحریم ها، مجازات ها، موج گرانی، بیکاری و فقر را به دنبال خواهد داشت. فشار اقتصادی بیشتر برمردم ایران این امکان را به حکومت اسلامی می دهد که از این بحران بهره برداری کرده ومردم را به دنبال خود به راه اندازد ومخالفان خود را بیشترسرکوب نماید. وابستگی مردم برای گذران زندگی به دستگاه های حکومت اسلامی بیشتر خواهد شد. شرکت ها و سازمان های بسیاری را سپاه پاسداران در مالکیت خود دارد. هم اکنون سپاه پاسداران بزرگترین کارفرما در ایران است. نیرو های سپاه می توانند از بیکاران و فقیران، با بهای کمی برای سرکوب مردم بهره گیرند. از هم اکنون طرح کلانتری های کوچک محلی با بکار گیری بیش از صد هزار تن آماده شده است.

سرگرم شدن سپاه پاسداران
پس از رخداد های خرداد ماه گذشته در ایران، سپاه پاسداران و نیرو های بسیج وامنیتی، بیش از پیش مورد تنفرمردم می باشند. با توجه به این پی آمد ها، بنظر می رسد غربی ها در نظر دارند با پشتیبانی از گروه های مسلح ومخالف رژیم وایجاد در گیری در مرزهای ایران، نیرو های سپاه پاسداران را درگیر عملیات ایذایی و ضد تروریستی نموده و آنان را سرگرم جنگ فرسایشی و در نتیجه ناتوان سازند.
از سوی دیگر، جنبش سبز، شایعه بیماری،مرگ خامنه ای و مسئله جانشینی او نیز سپاه را در گیرنموده و در روحیه سپاهیان اثر گذاشته است. آنان از سرنوشت خود درآینده بیمناک هستند. شعارها ی تهی سران حکومت کارساز نخواهد بود. آیا غربی ها گروه های دیگری را نیز در ایران برپا خواهند کرد؟ آیا سپاه می تواند بدون پشتیبانی مردمی در چند جبهه بجنگد ؟
هم اکنون شماری از سرکردگان سپاه و وابستگان آنان درگیر سود جویی در مسائل اقتصادی کشورمی باشند. درکشوری که بخش بزرگی از روحانیون و سرکردگان حکومت و فرزندانشان در زمینه های اقتصادی به غارتگری و مال اندوزی سرگرم هستند، سپاهیان نمی توانند بپذیرند که جان خود را در مرز ها و عملیات تروریستی از دست داده، و خون بهای سیاست های دیوانه وارحکومت دربرابر جهانیان شوند، و امنیت و آسایش سوداگران و غارتگران را فراهم آورند.

26 مهرماه، 19 اکتبر 2009
تارنمای فرهنگ ایران
www.farhangiran.com

هیچ نظری موجود نیست: