۱۳۸۸ مهر ۲۹, چهارشنبه

استقبال دانشجویان از حامیان سرکوب؛ لنگه کفشی که حواله صفارهرندی شد

مهدی محسنی
محمد حسین صفار هرندی که محمود احمدی نژاد تنها چند روز مانده به پایان دولت نهم او را برکنار نمود، در نشستی با عنوان "سوء تفاهم بزرگ" در دانشگاه تهران مدعی شد "در حوادث پس از انتخابابت بسیجی‌ها مقتول صحنه بودند و باید به دنبال قاتل باشیم. "
صفار هرندی که از سال 1372 به عنوان مامور به خدمت از سپاه پاسداران به موسسه کیهان رفت و سالها سردبیر روزنامه کیهان بود، در دولت نهم بر صندلی وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی تکیه زد. وی در این مسئولیت آنچنان ضعیف ظاهر شد، که انتقاد بسیاری از همراهان دولت را نیز در پی داشت، به شکلی که احمدی نژاد پس از انتخابات دوره دهم، این وزارتخانه را یکی از ضعیف ترین بخش های دولت خود خواند.

صفار هرندی ، وزیری برای رسمیت کابینه

در روزهای پایانی دولت نهم و همزمان با صدور حکم معاون اولی ریاست جمهوری برای اسفندیار رحیم مشایی و انتقادات شدید جناح اصولگرای وابسته به کیهان به نظر می رسید نامه آیت الله خامنه ای به محمود احمدی نزاد مبنی بر برکناری رحیم مشایی پایان بخش کشمکش ها باشد.

اما واکنش تند احمدی نژاد به این نامه موجب شد در جلسه هیات دولت محسنی اژه ای ، وزیر اطلاعات و صفار هرندی ، وزیر ارشاد انتقادات بی سابقه ای را علیه احمدی نژاد بیان نمایند. این واکنش ها به بیرون از دولت هم کشیده شد. صفار هرندی در مراسم اختتامیه کنگره طنین ایثار با اشاره ضمنی به رفتار محمود احمدی نژاد گفت: " چه طور برخی از جان خود برای ولایت و حقیقت قربانی ‌شده و می‌شوند، ‌ولی ما نمی‌توانیم از برداشت و خواسته كوچك خودمان بگذریم."

در پی این اظهارات بود که محمود احمدی نژاد تنها چند روز مانده به پایان دولتش، محسنی اژه ای را به خاطر اهمال کاری در انجام وظایفش پس از انتخابات و چند ساعت پس از آن صفار هرندی را به علت ضعف و ناتوانی در ایفای مسئولیت برکنار نمود.

گرچه خبرگزاری فارس گزارش داد محمدحسین صفارهرندی توسط رئیس جمهور از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عزل و محمد‌علی خواجه‌پیری سرپرست وزارتخانه شد، اما در پی آن اعلام شد که دولت از رسمیت افتاده است و کابینه برای ادامه وظایف خود باید برای رای اعتماد به مجلس برود. امری که در آن شرایط سخت می نمود.

به همین دلیل موافقت شد اخراج هرندی به پایان دولت موکول گردد. اما وی که از این برخورد "تحقیرآمیز" به شدت آزرده شده بود، با ارسال استعفا نامه خود برای احمدی نژاد اعلام کرد: " در پی ابلاغ شفاهی حكم جنابعالی مبنی بر بركناری اینجانب و معرفی سرپرست وزارتخانه كه خبر آن روی شبكه ویژه خبری دولت و دیگر سایت‌های اطلاع‌رسانی منعكس شد، خرسند شدم كه شانه‌های ضعیفم از زیر بار مسئولیت سنگین این امانت بزرگ رها شده است، اما گویا محظور از نصاب افتادن دولت، موجب توقف این حكم گردید. اكنون با تأسف از قضایای اخیر كه موجب وهن دولت محترم شد، بی‌اعتنا به اخبار حاشیه‌ای، ابلاغ نخست را جدی گرفته و خود را فارغ از مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌دانم و از فردا در وزارتخانه حضور نخواهم یافت."

گرچه احمدی نژاد با اعلام اینکه "دولت نهم مشمول اصل 136 قانون اساسی نمی‌شود و به فعالیت خود تا زمان قانونی ادامه می‌دهد و به همین جهت دولت نهم نیازی به رای اعتماد مجدد مجلس ندارد"، این استعفا را نپذیرفت و هرندی با فشار برخی مجبور شد به عنوان عضوی که تنها برای حفظ کابینه لازم بود، در دولت نهم باقی ماند.


بازگشت به سپاه و حمایت از سرکوب مردم

پایان وزارت سردبیر سابق روزنامه کیهان با گمانه زنی های متفاوتی در مورد وی همراه بود. خبر از تصدی ریاست صدا و سیما، مدیر مسئولی روزنامه کیهان و حتی مدیریت روزنامه اطلاعات بارها و بارها شنیده شد، اما آنچه مشخص است وی در حال حاضر به عنوان مشاور فرمانده کل سپاه مشغول به کار می باشد.

وی در روزهای پس از انتخابات همچون دیگر حامیان دولت ، رهبران جنبش سبز را متهم به همدستی با بیگانگان نمود و از آرای 24 میلیونی احمدی نژاد دفاع کرد. وی در همایش "سوء تفاهم بزرگ" که توسط بسیج دانشگاه تهران برگزار شد ، در ذکر دلایل "آرای بالای احمدی نژاد" گفت : "شهرستان‌هایی در جنوب كرمان وجود داشت كه قبلا خیابان آسفالت هم نداشت اما در دولت نهم آسفالت شد و در همان جاها 90 درصد از مردم به احمدی‌نژاد رای دادند. "

صفار هرندی در این نشست که به علت الفاظ نامناسبی که مورد برخی از شخصیت های اصلاح طلب به کار می برد، با اعتراض گسترده دانشجویان مواجه بود و بارها سخنانش به تشنج کشید ، مدعی شد : "از میان نزدیك به 40 نفر كشته شدگان حوادث اخیر 10 نفر بسیجی بودند اما 20 نفر دیگر مردم مظلومی بودند كه گرفتار حادثه‌سازی فتنه‌انگیزان شدند و 10 نفر باقیمانده نیز افرادی هستند كه معلوم نشده به دست چه كسانی كشته شده‌اند. اما من اینجا می‌گویم كه در این حوادث بسیجی‌ها مقتول صحنه بودند و شما باید به دنبال قاتل باشید. " وی بدون توجه به خواست دانشجویان از ذکر نام منبع و مرجعی که این آمار را تایید نموده باشد خودداری نمود.

سردبیر سابق کیهان و وزیر برکنار شده دولت نهم که با شعارهای "دروغگو دروغگو" دانشجویان روبرو شد، افزود: " شما دیگر كار موسوی را سخت نكنید ، چون اكنون خودش به دنبال فردی می‌گردد كه از این بن‌بست خارج شود، پس شما به او كمك كنید تا این فضاحت را جمع كند. هر چند كه برخی از ریش‌سفیدان نیز كه برای حل مشكل به میدان آمده‌اند، به دنبال نجات موسوی هستند. "

در حالی این سخنان از سوی هرندی بیان شد که شب پیش از آن میر حسین موسوی در مصاحبه ای ویدیویی عنوان نمود که از "طرح برون رفت از بحران" بوسیله رسانه ها مطلع شده است که برخی از اعضای مجمع تشخیص و آیت الله مهدوی کنی آن را پیگیری می نمایند. وی افزود تاکنون در مورد این طرح هیچ اظهار نظری و یا مذاکره ای نداشته است.

میر حسین موسوی همچنین متذکر شد "ما در پی ایجاد وحدت ملی هستیم. وحدت ملی که منشا آن حضور پر شور مردم در پیش از انتخابات و اعتراضات پس از آن بود. وحدت میان اقشار مردم، دانشجویان ، کارگران، روشنفکران . وحدتی که تبلور آن زنجیره انسانی میدان راه آهن تا میدان تجریش تهران بود".

صفار هرندی چند روز پیش از آن نیز در سخنانی تعجب برانگیز مدعی شده بود "ناطق‌نوری در انتخابات دوم خرداد در گفتمانی ظاهر شد كه مردم می‌خواستند آن را به زیر بكشند، احساس جامعه این بود كه هاشمی پشت سر ناطق‌است." این درحالی است که در آن زمان ناطق نوری مورد حمایت کامل آیت الله خامنه ای ، صدا و سیما و روزنامه کیهان تحت مسئولیت وی بود. از هاشمی رفسنجانی به عنوان کسی که اجازه نداد با تقلب گسترده نتیجه آن انتخابات تغییر کند، یاد می شود. مهمترین حزب نزدیک به هاشمی، کارگزاران سازندگی نیز از سید محمد خاتمی حمایت نمود.


حامیان دولت کودتا در تنگنا

گرچه در هشت ساله اصلاحات ، روزنامه کیهان به مدیر مسئولی حسین شریعتمداری و سردبیری صفار هرندی به مرکز هدایت گروه های فشار علیه دولت ، دانشگاه ها و فعالان سیاسی و اجتماعی تبدیل شده بودند، اما اینبار اعتراضات آنچنان گسترش و عمومیت یافته است که هیچ مکان امنی برای حامیان دولت محمود احمدی نژاد وجود ندارد.

پس از استقبال و مشایعت تحقیر آمیز غلامعلی حداد عادل ، غلامحسین الهام ، کامران دانشجو و تنی چند از اعضای هیات دولت و نمایندگان اصولگرای مجلس در دانشگاه های مختلف و لغو سخنرانی احمدی نژاد به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دانشگاه ها، این بار صفار هرندی بخاطر انچه دانشجویان "دروغ پراکنی" و "حمایت از دولت کودتا" می خواندند با اعتراض گسترده دانشجویان روبرو شد تا جایی که یکی از دانشجویان لنگه کفشی را به سبک الزیدی خبرنگار عراقی به سمت صفار هرندی پرتاب کرد.
حجم گسترده اعتراضات دانشجویی به حدی بود که این نشست نیمه کاره ماند و "وزیر مخلوع دولت نهم" در میان شعارهای "مرگ بر دیکتاتور" ، "دروغگو دروغگو، 63 درصدت کو" و "بسیجی واقعی همت بود و باکری" مجبو
ر به ترک دانشگاه تهران

هیچ نظری موجود نیست: