۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

سیزده آبان؛ سرآغاز سی سال دشمنی ایران و آمریکا bbc

اشغال سفارت آمریکا: زمینه های داخلی

اشغال سفارت آمریکا در تهران و گروگانگیری دیپلمات های آمریکایی در 13 آبان 1358 بیشتر اقدامی از سوی دانشجویان موسوم به پیروان خط امام اعلام شده است اما ارزیابی های تازه برخی از ناظران بر نقش عمده آیت الله خمینی رهبر وقت جمهوری اسلامی و برخی از جناح های دولت در ماجرای اشغال سفارت تاکید می کند.

کلیک مطلب را بخوانید

ایران و آمریکا؛ درگیری با اشباح تاریخی

سی سال پس از اشغال سفارت آمریکا در تهران، دانشجویان اشغال کننده سفارت از این اقدام در همان ظرف زمانی دفاع می کنند و آن را نتیجه طبیعی اقدام های آمریکا در ایران پس از کودتای ۲۸ مرداد تا مقطع انقلاب می دادند اما بخش عمده ای از گروگانگیرها همچون گروهی از سیاستمداران آمریکایی و حتی دیپلمات هایی که در تهران به گروگان گرفته شده بودند، خواهان کنار گذاشته شدن موضوعی سی ساله هستند.

کلیک مطلب را بخوانید

گروگان های آمریکایی، یادآوری روزهای اسارت

شاید هیچ یک از دانشجویانی که صبح سرد سیزده آبان ۱۳۵۸ از دیوار سفارت آمریکا در خیابان طالقانی بالا رفتند پیشبینی نمی کرد که این ماجرا به یکی از تاثیر گذارترین وقایع تاریخ سیاسی ایران بدل شود . گروهی که خودشان را دانشجویان مسلمان پیرو خط امام نامیده بودند، در اعتراض به ورود شاه به آمریکا، سفارت ایالات متحده در تهران را اشغال کردند و بیش از ۵۰ دیپلمات و کارمند سفارت را به گروگان گرفتند.

کلیک مطلب را بخوانید

تسخیرکنندگانی که مغضوب شدند

این روزها بسیاری از نقش آفرینان اشغال سفارت آمریکا در ایران از لحاظ فعالیت های سیاسی شرایط مطلوبی ندارند اما حکومت ایران از سیزده آبان به عنوان حماسه ای یاد می کند و همه ساله مراسمی مقابل سفارت سابق آمریکا در ایران علیه سیاست های این کشور و به دعوت از سازمان تبلیغات اسلامی برگزار می شود.

کلیک مطلب را بخوانید

سيزده آبان و سياست خارجی مخالفان دولت

دولت جمهوری اسلامی خود اعلام کرده که بر خلاف سال‌های پيش از زمامداری محمود احمدی‌نژاد، ايران اکنون در چنان موقعيت بالايی است که می‌تواند بدون هراس از دست دادن موفقيت‌های هسته‌ای خود با کشورهای گروه پنج به اضافه‌ يک به مذاکره بپردازد و حتی امتياز بگيرد.

کلیک مطلب را بخوانید

سی سال بعد؛ سرنوشت شخصیت های تاثیرگذار در ماجرای گروگانگیری

دانشجویان ایرانی اشغال کننده سفارت آمریکا در تهران، نخست وزیر و وزیر امور خارجه وقت ایران، حامیان و مخالفان تسخیر سفارت آمریکا در سی امین سالگرد این واقعه در چه شرایطی هستند؟

کلیک مطلب را بخوانید

سلامتيان: گروگانگيری، تهمت زنی را به ابزار اصلی کسب و حفظ قدرت تبديل کرد

سی سال از اشغال سفارت آمريکا در تهران می گذرد؛ واقعه ای که همه پروتکل های ديپلماتيک در روابط بين کشورها را به هم ريخت و 444 روز طول کشيد. احمد سلامتيان، در آن زمان از طرف سرپرست وقت وزارت امورخارجه ايران برای کمک به حل اين مشکل دست به کار شد.

کلیک مطلب را بخوانید

سیزده آبان تحت تاثیر سبزها


مسئولان دولت ایران و بسیاری از مراکز آموزشی و فرهنگی مدتی پیش از روز ۱۳ آبان به تبلیغ برای برگزاری این مراسم می پرداختند. اما نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و موج اعتراض به آن بسیاری از مراسم ایران را تحت شعاع خود قرار داده است.

کلیک مطلب را بخوانید


ویدئو: از گروگانگیری در سفارت تا رویارویی با دولت

هیچ نظری موجود نیست: