۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

معاون وزیر بازرگانی:کشور در شرایط حساس و ویژه است








خبرگزاری مهر
معاون وزیر بازرگانی با بیان اینکه "اصناف باید حس‌گرهای بازار باشند"، گفت: هم اکنون کشور از دو منظر اجرای هدفمندکردن یارانه ها و نگرانی از تورم احتمالی ناشی از اجرای آن در موقعیت حساس و ویژه ای قرار دارد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی ضیغمی امروز سه شنبه در همایش تخصصی بازرسی و نظارت صنوف در تهران گفت: با توجه به تصویب لایحه هدفمند کردن یارانه ها ظرف روزهای آتی در مجلس،‌ بحث بازرسی و نظارت بر قیمتها و کنترل بازار، از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود که بر این اساس، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، تدابیر جدی و ویژه ای را اندیشیده است.

معاون وزیر بازرگانی افزود: با انجام این قانون، مرحله جدیدی از شرایط اقتصادی کشور رقم می خورد و در این میان، نقش وزارت بازرگانی و مجموعه های صنفی کشور نیز بازتعریف جدیدی خواهد شد.

وی با اشاره به طرح موضوع بازرسی از بازار در دهه هفتاد و همزمان با اجرای طرح تعدیل اقتصادی، تصریح کرد: هم اکنون کشور از دو منظر در موقعیت حساس و ویژه ای قرار دارد، به این معنا که همزمان با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه ها، نگرانی در سطح بازار به وجود خواهد آمد و ممکن است قیمتها، اندکی در سطح جامعه و بازار تغییر داشته باشد. البته میزان افزایش احتمالی ارزیابی شده و تدابیر ویژه ای نیز برای مقابله با آثار آن، اندیشیده شده است.

ضیغمی گفت: اجرای موفق طرح هدفمند کردن یارانه ها، توجه ما را به این سمت سوق می دهد که اخذ نتیجه مثبت از اجرای این طرح، بسیار مهمتر از عملیاتی شدن آن است. بنابراین، اگر نسبت به بخش عمده ای از اجرای طرح که در بازار است، بی توجهی شده و مراقبت و کنترل لازم صورت نگیرد، وظیفه ملی خود را به درستی انجام نداده ایم.

وی اظهار داشت: بخش عمده ای از کسب این نتیجه مثبت را ‌بخش صنفی کشور به عهده دارند که حلقه آخر در چرخه بازرگانی کشور به شمار می آیند، این درحالی است که نگاهی به سابقه تاریخی اصناف نشان می دهد که این جامعه همواره قابل اعتماد و اتکا بوده است و به طورقطع، در زمینه پیاده سازی طرح هدفمند کردن یارانه ها نیز باید به آنها اتکا کرد.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: به نظر می رسد بیش از اینکه بخواهیم کنترلها و نظارت در بازار را به منظور کشف تخلفات نهادینه کنیم، باید نظام خودکنترلی اصناف در بازار را پیاده سازی نمائیم. این امر، به مراتب بهتر از کنترل فیزیکی در سطح بازار است.

وی اظهار داشت: در این زمینه البته، ساز و کار قوی صنفی وجود دارد و نگرانی از این بابت، به چشم نمی خورد. ضیغمی با اشاره به نقش اصناف در رفع نگرانی از حوزه بازار، تاکید کرد: بخشی از ابزار کنترل بازار، موضوع بازرسی است اما اگر بازرسی ها افزایش یابد ولی تاثیری در رفاه حال مردم نداشته باشد، کار مثمرثمری انجام نشده است.

وی با اشاره به اجرای طرح بازرسی از سال 87 در کشور گفت: نگاه در سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، در بخش بازرسی صنفی و حضور و کنترل در سطح بازار متمرکز شده است. بنابراین باید از پتانسیل اصناف، حداکثر استفاده را به عمل آورد. این امر البته، مستلزم حضور و آمادگی حداکثری بخش صنفی کشور است.

ضیغمی خطاب به مجموعه بازرسی شورای اصناف کشور گفت: نباید در انجام بازرسی ها، دید کشف تخلفات را داشته باشیم بلکه باید منطقی پیش رفت و فعالیت مبنایی و کارشناسی در این زمینه انجام داد.

وی تصریح کرد: اقدام دیگری که در این راستا می توان انجام داد، ورود به بازار و عرصه بازرسی در سطح صنفی است که باید مشکلات این موضوع برطرف شود و اقدامی صورت گیرد که اصناف به عنوان حس گرهای بازار، عمل کنند.

ضیغمی خاطرنشان کرد: در این حالت، اصناف به جای اینکه وارد بازار شده و تخلفات را کشف کنند، اطلاعات کف بازار را دریافت کرده و به برنامه ریزان منتقل می کنند تا اگر قرار است در چند ماه بعد از بازرسی ها، به هردلیلی قیمت کالایی افزایش یافته یا کالا در بازار کمیاب شود، برنامه ریزان از قبل،‌برای آن سیاستگذاری کنند.

وی اظهار داشت: اگر این اتفاق رخ دهد، به طور قطع کار عظیمی در حوزه تنظیم بازار انجام خواهد شد. بنابراین همواره، پیشگیری مقدم بر درمان است. ضیغمی یادآور شد: وزیر بازرگانی همواره مدیریت ذینفعان و توجه به رضایت مشتریان را به عنوان یک دستورالعمل قوی، به مجموعه گوشزد می کنند. بنابراین، سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که همواره باید مدافع مردم باشد، باید به خوبی بتواند این خواسته وزیر را عملیاتی کند. اصناف نیز در این حوزه می توانند نقش آفرین باشند.

هیچ نظری موجود نیست: