۱۳۸۸ آبان ۱۳, چهارشنبه

بن بست در یک شهرک صنعتی:




تعطیلی 75 درصد واحدهای چرمشهر تبریز

خبرگزاری مهر:
صنعت چرم سازی در آذربایجان و به خصوص در شهر تبریز به علت داشتن قدمت تاریخی از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوری که بزرگترین و مهمترین قطب صنعتی چرم کشور با 311 واحد توسط بخش خصوصی با نام چرمشهر در این کلانشهر فعالیت دارد.

به گزارش خبرنگار مهر در تبریز، با وجود اینکه "چرمشهر" می تواند با دارابودن مزایای فراوان از جمله نزدیکی به فرودگاه، ‌اتوبان،‌ راه آهن و واقع شدن در مجاورت گمرک، منشا اثر فراوانی در پیشبرد صنعت چرم این منطقه باشد اما گرفتار مشکلاتی شده که مانع از شکوفایی استعدادهای بالقوه آن شده است.

صنعتگران چرمشهر تبریز با اشاره به رویکرد اصولی دولت در حمایت از بخش خصوصی، اعتقاد دارند‌این شهرک صنعتی در سالهای اخیر گرفتار نوعی بی توجهی مسئولان امر شده که ادامه فعالیت در این شهرک را با مشکل مواجه کرده است.

با توجه به تاثیر چرمشهر تبریز در رونق گرفتن صنعت چرم و هدف گذاری برای احیاء سابقه ذهنی مردم اقصی نقاط دنیا از چرم ایران و تبریز و نیز احیاء مجدد بازارهای از دست رفته در خارج، رفع مشکلات این شهرک ضروری به نظر می رسد.

آنچه در مقطع حاضر جای تامل فراوان دارد اینکه طبق اعلام مهدی امینی، نایب رئیس هیئت امنای چرمشهر تبریز، 50 درصد واحدهای این شهرک به طور کامل تعطیل شده، 25 درصد واحدها در آستانه تعطیلی و 25 درصد واحدهای به اصطلاح فعال، تنها با 30 درصد ظرفیت کار می کنند.

استمرار وضعیت فعلی چرمشهر تبریز با در نظر گرفتن شمار صنعتگران چرم ساز، فعالان صنعت کفش منطقه و کارگران شاغل در این شهرک می تواند به عنوان تهدیدی جدی قلمداد شود.

نائب رئیس هیئت مدیره شهرک چرم سازان تبریز در این زمینه اظهار داشت: علاوه برمشکل فروش محصول توسط چرم سازان، مشکلات موجود در این شهرک نیز مانع فعالیت بدون دغدغه است.

مهدی امینی به خبرنگار مهر گفت: چرم سازان تبریز از 25 سال پیش تاکنون تنها با امکاناتی که خود در این شهرک ایجاد کردند فعالیت داشته و تا امروز دستگاه های دولتی هیچگونه حمایتی از این صنعت و شهرک مزبور به عمل نیاورده است.

عضو هیئت مدیره خانه صنعت و معدن آذربایجان شرقی افزود: چرمشهر در این مدت از امکانات زیرساختی لازم برای رفع نیازهای اولیه خود مثل آب و برق بی نصیب بوده و کمترین امکانات قابل استفاده نیز با سلام و صلوات در اختیار واحدها قرار می گیرد.

وی مشکل عمده این شهرک را قطع متناوب برق در طول هفته عنوان و بیان کرد: با هر بار قطعی برق و از کار افتادن خط تولید، خسارات قابل توجهی به واحدهای تولیدی وارد می شود.

امینی از عدم رسیدگی شهرداری به خیابان های این شهرک هم گلایه کرد و افزود: در حال حاضر اعضای شهرک با هزینه شخصی خود اقدام به آسفالت معابر کرده اند که امیدواریم حداقل حرکتی در زمینه روشنایی خیابان ها از سوی اداره برق صورت گیرد.

نائب رئیس هیئت مدیره شهرک چرمشهر تبریز در ادامه به مشکلاتی که اداره کل امور مالیاتی و محیط زیست برای واحدهای این شهرک ایجاد می کنند، اشاره کرد و گفت: محیط زیست آذربایجان شرقی سه تصفیه خانه موجود در چرمشهر را واحدهای آلاینده نامیده که در نتیجه اداره کل مالیات نیز به دریافت یک درصد از درآمد فروش چرم سازان به عنوان جریمه اصرار دارد.

امینی همچنین گفت: تصفیه خانه فجر چرمشهر، به خاطر اینکه با عنوان "شرکت" ثبت شده و یک واحد اقتصادی سود آور شناخته می شود مشمول مالیات شده است.

به گفته نائب رییس هیئت مدیره شهرک چرمشهر تبریز، اداره کل مالیات آذربایجان شرقی مالیاتی معادل270 میلیون ریال را برای این تصفیه خانه در نظر گرفته است.

وی افزود: این مبلغ در حالی تحمیل می شود که هزینه های تصفیه خانه از واحدهای چرم ساز تامین و تاکنون یک ریال سود هم عاید این مجموعه نشده است.

..............................................

حامد عاطفی فر

هیچ نظری موجود نیست: