۱۳۸۸ دی ۲, چهارشنبه

مردم در حال رها كردن باغ‌های خود هستند


دست‌نخوردگی مركبات داخلی و افزایش 227 درصدی واردات پرتقال

در حالی كه بسیاری از كارشناسان و فعالان اقتصادی و حتی مقامات دولتی كشور مكرر فریاد می‌زنند كه واردات میوه صورت نگیرد تا میوه‌های دیگر مانند سیب‌های داخلی كشور روی دست‌های كشاورزان نمانند، اما میزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال به حدی بوده‌ كه در لیست 100 قلم كالای عمده وارداتی كشور وجود داشته است.

هرچند به گفته مقامات بخش خصوصی تاكنون باغات مركبات كشور دست نخورده باقی مانده‌اند و طبق سخنان مقامات دولتی تولید مركبات كشور كامل و كافی است و امسال نیازی به واردات در بحث پرتقال نداریم، اما میزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته بیش از 227 درصد افزایش داشته است.

میزان واردات پرتقال در هشت ماهه امسال نسبت به هشت ماهه سال 87 از نظر ارزش و وزن به ترتیب 227.31 و 158.87 درصد افزایش داشته است.

براین اساس، طی این مدت 111.9 هزار تن پرتقال به ارزش 60 میلیون دلار و سهم 0.37 درصدی وزنی و 0.19 درصدی ارزشی وارد كشور شده‌ است.

قیمت متوسط یك كیلو پرتقال وارداتی طی این مدت 0.5 دلار( معادل حدود 500 تومان) بوده و این میزان در مدت مشابه سال گذشته 0.4 دلار (معادل حدود 400 تومان ) بود.

در مدت مشابه سال گذشته نیز 43.2 هزار تن پرتقال به ارزش 17 میلیون دلار و سهم0.16 درصدی وزنی و 0.05 درصدی ارزشی وارد كشور شده بود.

این در حالی است كه نه‌تنها فعالان بخش خصوصی اعتقاد دارند نباید مركباتی چون پرتقال وارد كشور نشود، بلكه مسئولان دولتی كشور نیز اذعان كرد‌ه‌اند كه امسال تولید مركبات كشور كافی است و نیازی به واردات نیست.

مدیركل دفتر امور میوه وزارت جهاد كشاورزی، از جمله این مسئولان است كه مدتی قبل به خبرنگار ایسنا گفته بود: «اعتقاد ما بر این است كه تولید مركبات كشور كامل و كافی است و امسال نیازی به واردات در بحث پرتقال نداریم.»

*واردات در زمان برداشت محصولات داخلی

به گفته محمد بهتاش ـ كارشناس كشاورزی ـ نیز واردات میوه به كشور ما در حالی است كه ثمر درختان میوه باغ‌های داخل كشور بر اثر پرباری بر روی زمین افتاده‌اند و كشاورزان به دلیل شرایط نامناسب بازار برای فروش تولیدات داخلی نمی‌توانند این بار سنگین را از دوش درختان كشور بردارند.

این بی‌توجهی به محصولات و تولیدات داخلی به حدی رسیده است كه به گفته او، همزمان با برداشت محصولات كشور، شاهد واردات عظیم انواع میوه‌های خارجی هستیم.

این همان موضوعی است كه مقامات بخش خصوصی نیز به شدت نسبت به آن گله دارند.

رییس هیات مدیره اتحادیه باغداران مركبات با اشاره به اینكه سال‌های گذشته در زمان شكوفه دادن باغ‌های مركبات محصول را پیش‌خرید می‌كردند، بیان كرده بود: « متاسفانه امسال با وجود اینكه محصول با كیفیت و مرغوبی نیز تولید شده ولی تاكنون باغات مركبات دست نخورده باقی مانده‌اند. واردات بی‌رویه‌ای كه در گذشته انجام شده و همچنان نیز ادامه دارد باعث شده كه در حال حاضر باغات مركبات دست نخورده باقی مانده و باغداران مركبات در نگرانی و دلزدگی به سر ببرند و این دل‌زدگی به جایی رسیده كه مردم در حال رها كردن باغ‌های خود هستند. »

*مشكل از واردات نیست!

پیش از این نیز اخباری مبنی بر این كه سیب‌های كشاورزان امسال روی دستان آن‌ها مانده‌ است و آن‌ها به اجبار این محصولات را دور می‌ریزند منتشر شده بود كه معاون وزیر بازرگانی علت این اتفاق را نبود صنایع تبدیلی دانسته بود.

صادق مفتح با بیان اینكه اصلا مشكل از واردات نیست، عنوان كرده بود: «مشكل نبود صنایع تبدیلی است.»

با وجود این، در شرایطی كه برخلاف كارشناسان و مسئولان وزارت جهاد كشاورزی، مقامات وزارت بازرگانی اعتقادی به این ندارند كه عامل فروش نرفتن و از بین رفتن مركبات كشور واردات است، باید منتظر ماند و دید كه چه زمانی این بار سنگین بر دوش درختان كشور برداشته می‌شود و آیا اصلا برداشته می‌شود یا این كه خودشان به تدریج خشك و كدر و ضایع می‌شوند؟

منبع: ایسنا

هیچ نظری موجود نیست: