۱۳۹۷ اسفند ۲۲, چهارشنبه

اسناد موناکو؛ یونااویل چگونه تکنولوژی غربی را با امکانات بومی ایران پیوند می‌داد؟

اسناد موناکو؛ یونااویل چگونه تکنولوژی غربی را با امکانات بومی ایران پیوند می‌داد؟

ahsaniحق نشر عکسTHEAGE.COM
Image captionعطا، سیروس و سامان احسنی
چهار روز پیش از انتشار اسناد پاناما، دو رسانه همزمان کاری تحقیقی را منتشر کردند (١١ فروردین ١٣٩٥) با عنوان "بزرگترین افشاگری در تاریخ صنعت نفت" و در آن شرکتی را متهم کردند که "کارخانه رشوه‌دهی" بوده است. این شرکت که مدیران و مالکان ایرانی‌تبار دارد، در بیش از بیست کشور فعالیت داشت و مشتریانش از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت ایران تا رولزرویس و هالیبرتون را شامل می شد. اما آنها چگونه توانسته بودند چنین شبکه‌ای را شکل دهند؟ چه ارتباطی با ایران داشتند و چه ارتباطی با این شرکت‌های عظیم؟
این 'افشاگری' محصول کار دو رسانه بود، مجموعه رسانه‌های فرفکس مدیا از جمله سیدنی هرالد مورنینگ و ایج در استرالیا و هافینگتون پست در آمریکا. کار اصلی بر عهده نیک مکنزی روزنامه‌نگار استرالیایی و همکارش ریچارد بیکر بود. در این مجموعه مطالب، آنها یونااویل را متهم کردند که بیش از صدها شرکت عظیم آمریکایی و اروپایی و آسیایی را به معاملات نفتی بیست کشور در خاورمیانه، آفریقا، آسیای مرکزی و شرق آسیا پیوند می‌داد و برای این کار به مقامات این کشورها از جمله ایران رشوه پرداخته است. یونااویل در جزایر ویرجین بریتانیا (پناهگاه مالیاتی) به ثبت رسیده و مقر آن در موناکو (پناهگاه مالیاتی) است. این شرکت شبکه‌ای وسیع از روابط را با شرکتهای عظیم نفتی و مدیران ارشد مالی و بانکی، وکلا و حسابداران برقرار کرده بود و با مهارتی تحسین‌برانگیز "امکانات محلی را به فناوری غربی پیوند می‌زد."
یونااویل به سوالات بی‌بی‌سی فارسی درباره این ادعاها پاسخی نداد. اما در بیانیه‌ای که اکتبر سال گذشته در وبسایت یونااویل منتشر شد آمده که "در نتیجه مطالب منتشر شده، اداره جرائم مالی جدی بریتانیا تحقیقاتی را شروع کرده که در جریان است. در حال حاضر، امکان اظهارنظر بیشتر درباره این تحقیقات وجود ندارد."
یونااویل مالکانی ایرانی دارد، پدر خانواده‌ دوستی که عاشق فرزندانش است به همراه دو پسرش، این شبکه عظیم را می‌گرداندند و دامنه ارتباطات و نفوذشان در کشورهای مختلف دنیا درها را به رویشان باز می‌کرد. این خانواده تحصیل‌کرده که از نظام مالی بین‌المللی و همچنین نیازهای مهندسی در صنعت نفت سر در می‌آورد مورد اعتماد بسیاری از بانک‌ها و شرکت‌ها بود.
اما خانواده احسنی که پیش از این برای عموم ناشناخته بودند، کیستند و چگونه یونااویل را با دویست کارمندش در سراسر دنیا به جایی رسانده بودند که دو میلیارد دلار سفارش داشت؟

اسناد موناکو؛ رد پای یک خانواده ایرانی تبار در یک پرونده فساد نفتی
قسمت دوم گزارش تلویزیونی اسناد موناکو:
اسناد موناکو (۲)؛ شرکت یونااویل اتهام فساد مالی را رد می‌کند


هیچ نظری موجود نیست: