۱۳۸۹ آبان ۹, یکشنبه

معامله 418 میلیارد تومانی ایران خودرو سرانجام نهایی شد


پس از دستور احمدی نژاد و امضای اسناد
جرس: بدنبال دستور صریح احمد نژاد و امضای تمامی اسناد و مدارک، معامله بلوک 18 درصدی ایران خودرو به ارزش 418 میلیارد تومان سرانجام قطعی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، خریداران معامله بلوکی سهام ایران خودرو تمام مدارک و مستندات این معامله را امضا کردند تا فرآیند قطعی شدن آن طی شود.

شورای عالی بورس و اوراق بهادار در جلسه اخیر خود در راستای حمایت از حقوق سرمایه گذاران مصوب کرد که برای همیشه درصورت تعطیلی دولت، روز های تعطیل شده ، روز کاری در بورس محاسبه نخواهد شد. این مصوبه شرایط را برای قطعی شدن معامله 18 درصدی سهام ایران خودرو فراهم کرد.

بلوک 18 درصد سهام ایران خودرو در روز هفتم تیرماه امسال پس از 5 روز رقابت توسط کنسرسیومی به رهبری کارکنان تعاونی ایران خودرو خریداری شد؛ اما بعدها سازمان بورس و ساز مان خصوصی سازی به دلیل ارائه نشدن به موقع اسناد و مدارک توسط خریداران این معامله را غیرقطعی اعلام کردند.

عسگری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی ایران نیز این خبر را تائید کرده است. براساس این گزارش، نمایندگان شرکت های سپهرکیش ایرانیان مالک 12 درصد از 18 درصد و متشکل از تعاونی خاص ایران خودرو، انجمن قطعه سازان و شرکت قطعه سازی کروز و سرمایه گذاری عظام به همراه مدیران عامل و اعضاء هیات مدیره شرکت های سرمایه گذاری ملی ایران و بانک صنعت و معدن و همچنین شرکت ترنیان (وابسته به تعاونی اعتبار کارکنان ایران خودرو) دقایقی پیش این قرار داد را امضاء کردند.

به این ترتیب سازمان خصوصی سازی ازطریق کارگزار فروشنده (کارگزاری بانک ملی ایران ) تا ساعتی دیگر اسناد و مدارک لازم مانند فرم تصفیه پایاپای را به شرکت بورس اوراق بهادار ارایه می دهد تا این شرکت به عنوان متولی حوزه عملیات بازار سرمایه یک میلیارد و 134 میلیون سهم ایران خودرو به حساب خریداران جدید منظور کند.

چند روز پیش، با دستور رئیس دولت به شورای عالی بورس، معامله بلوك ١٨ درصدی ایران خودرو قطعی شد تا واگذاری بزرگترین شرکت خودروسازی کشور نیز، همانند سایپا دستخوش معاملات پنهان دولتی ها و شبه دولتی ها در روند واگذاری ها شود.

پیش از این در جریان واگذاری بلوک های ١٨ گانه شرکت خودروسازی سایپا، مشخص شده بود که “دولت سهام سایپا را سه برابر قیمت به خودش فروخته است؛ یعنی دولت هم فروشنده بود و هم شرکت وابسته به خود را خریدار جا زده بود، تا سود مستقیما بین خودشان تقسیم شود.”

هیچ نظری موجود نیست: