۱۳۹۹ آذر ۶, پنجشنبه

ایرج مصداقی: آزادی پژوهشگر استرالیایی در چارچوب «سیاست گروگانگیری که بخشی از سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی است» صورت گرفته

 

ایرج مصداقی: آزادی پژوهشگر استرالیایی در چارچوب «سیاست گروگانگیری که بخشی از سیاست خارجی نظام جمهوری اسلامی است» صورت گرفته

صدا ۱۰:۴۹
ایرج مصداقی، نویسنده، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در دهه شصت
ایرج مصداقی، نویسنده، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی در دهه شصت © .DR
توسط :ار.اف.ای
۱۳ دقیقه

کایلی مور-گیلبرت، پژوهشگر استرالیایی بریتانیایی که دو سال پیش در هنگام خروج از ایران بازداشت و پس از محاکمه به اتهام "جاسوسی" و " اقدام علیه امنیت ملی" به ده سال زندان محکوم شده بود، روز چهارشنبه بیست و پنجم نوامبر، با سه ایرانی مبادله شد. مقام‌های استرالیایی و بریتانیایی ضمن استقبال از آزادی این پژوهشگر از حکومت ایران خواستند که مابقی شهروندان دو تابعیتی را نیز آزاد کند.

ایرج مصداقی، فعال سیاسی و کنشگر حقوق بشر در سوئد در گفتگو با بخش فارسی رادیوی بین‌المللی فرانسه، مبادله کایلی مور-گیلبرت را "گروگان گیری مشخص" دولت جمهوری اسلامی می‌خواند و می‌گوید این سیاست ایران در دهه هشتاد میلادی در لبنان آغاز شد.

با اینکه ایران همیشه اتباع خارجی و دو تابعیتی بازداشت شده در این کشور را به "جاسوسی" متهم می‌کند اما تا حالا جاسوس بودن آن‌ها را به اثبات نرسانده است. از ایرج مصداقی پرسیده ایم که چرا جمهوری اسلامی این افراد را جاسوس خطاب می‌کند و این سخن اصلا چه اعتباری دارد؟ بر اساس گفته‌های این  فعال سیاسی، تمامی افراد دستگیر شده بیگناه هستند و ایران برای باج‌خواهی این افراد را جاسوس خطاب می‌کند.

اغلب روزنامه‌های داخل ایران در تیتر روز چهارشنبه خود کایلی مور-گیلبرت را "جاسوس اسرائیل" خطاب کردند.  ایرج مصداقی در پاسخ به این پرسش که چرا مقامات دولت ایران، فرد به این مهمی را (جاسوس اسرائیل) با سه ایرانی که به گفته آن‌ها " بدون دلیل در خارج از کشور زندانی بودند" مبادله کردند، می‌گوید که این سه ایرانی، سعید مرادی، محمد خزاعی و مسعود صداقت زاده در بمب‌گذاری علیه دیپلمات‌های اسرائیلی در تایلند دست داشتند و آن‌ها "جنایتکار تروریست" هستند. 

از ایرج مصداقی همچنین پرسیده ایم که رفتار کشورهای غربی در زمینه دستگیری، جاسوس خطاب کردن و در نهایت مبادله اتباع خارجی و دو تابعیتی در ایران چه تاثیری دارد؟  این کنشگر حقوق بشر در پاسخ می‌گوید که استقبال دولت‌های استرالیا و بریتانیا از آزادی کایلی مور-گیلبرت، استقبال از نظام جمهوری اسلامی است که دست به گروگان‌گیری می‌زند و این در حالیست که هیچ دولتی در جهان حاضر نیست با "تروریست‌ها، با گانگسترها و با گروگانگیر‌ها معاملعه کند".

هیچ نظری موجود نیست: